به گزارش خبرنگار اقتصادی "خبرگزاری دانشجو"، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و رئیس مجمع عالی توسعه بهرهوری در «دومین جشنواره بهرهوری و بهبود فضای کسب و کار» با اشاره به مفهوم شهروندی و بهرهوری اظهار داشت: در حوزه برنامهریزی و مدیریت به شدت رویکرد مادی شده است و تا صحبت میکنیم، انگار قرار است این مباحث تبدیل به فرمول شود و بازده اقتصادی آن را بسنجیم.
وی ادامه داد: ثمره بهرهوری باید منجر به رفاه پایدار شود و افزایش کیفیت زندگی را به همراه داشته باشد. مجموعه عوامل لزوما منجر به این دو بحث نمی شود.
آخوندی با اشاره به توسعه شهری و حمل و نقل تصریح کرد: وقتی راجع به توسعه شهری حرف میزنیم، طرحهای جامع و تحصیلی پیشروی ماست و آخر به این میرسیم که قرار است زمین توزیع شود و آخر این موضوع نقشه کاربری اراضی با تراکم ساختمانی مختلف خواهیم داشت و بسیار نیز معتبر است، اما آخر کار رابطه این نقشه با رفاه چیست و هیچ گزارشی در این زمینه وجود ندارد.
وی تأکید کرد: قرار بود شهر اصفهان با جمعیتی حدود 1.3 نفر کنترل شود اما در حال حاضر بیش از دو میلیون جمعیت دارد. همچنین تهران میبایست با 7.5 میلیون نفر کنترل میشد اما در حال حاضر 8.6 میلیون نفر جمعیت دارد که به 11 میلیون نفر نیز با شرایط فعلی کمبود آب و معضلات ترافیکی خواهد رسید.
رئیس مجمع عالی توسعه بهرهوری بیان کرد: کلانشهرهای تهران نیز قرار بود با کمتر از 10 میلیون نفر کنترل شود اما در حال حاضر این میزان 15 میلیون نفر است.
وی با طرح این سؤال که ریشه این اتفاقات و نارساییها کجاست و چیست، بیان داشت: از نگاه علمی و نگاه بهرهوری باید عوامل را کمی پائینتر ببینیم، بهرهوری عوامل تولید منجر به افزایش رفاه میشود و در اقتصاد سیاسی دیگر واحد شما پول نیست، بلکه رضایت شهروند مطرح است و ساختار اجتماعی قدرت کنترل اجتماعی محدود است و نبود نظارت و کنترل اجتماعی باعث میشود حاکمیت قانون در ایران دچار کاستی شده و حفظ عمومی نسبت به پایبندی قانون چندان وجود نداشته باشد و احساس شود که قانون را میتوان دور زد.
به گفته آخوندی اکنون اگر کسی بخواهد مجموعه مسکونی بسازد، در بحث توزیع اقتصادی و کاربری باید مشاهده شود چه اتفاقی رخ میدهد در واقع تمام ارزش افزوده را در بخش دوم یعنی کسب سود بیشتر به هزینه کاهش زندگی مردم میبینیم و دور زدن قانون کسب سوداگری به هزینه آینده فروش شهرها منجر میشود.
وی درباره تأثیر بهرهوری در حوزه حمل و نقل گفت: متدسفانه حمل و نقل ما از نظر توسعه زیرساختها که منجر به افزایش رفاه میشود وضعیت خوبی ندارد. درحال حاضر میبینیم که هیچگونه همافزایی بین ایستگاه مترو و ایستگاه راه آهن برای رفت و امدهای قطارها وجود ندارد. یعنی اگر کسی بخواهد برای سفر به قم از قطار استفاده کند ایستگاه مترو در راه آهن وجود ندارد.
رئیس مجمع عالی توسعه بهرهوری با بیان اینکه هدف اصلی از ایجاد قطارهای بین شهری کاهش میزان ترافیک بود گفت: به دلیل عدم همافزایی بین ایستگاه قطار و مترو شهروندان نمیتوانند بارفاه کامل از این امکانات استفاده کنند با وجود گذشت 10 سال از فعالیت مترو هنوز یک پارچگی در حمل و نقل وجود ندارد.
وی با بیان اینکه مفهوم شهروند پایهبودن باید با برنامهریزی عملیاتی شود تأکید کرد: در بحث بهره وری نگاه صرف به مادیات اشتباه است. بهره وری باید منجر به یک پارچگی و افزایش کیفیت و رفاه شهروندان در زمینه های مختلف شود.